تبعیت از ولی فقیه شرط پیوند با امام زمان (عج) است

* پیامبر و امامان افرادی همچون میثم تمار را برای بیان حق پرورش و تربیت می‌کردند

نوبختی در آغاز سخنان خود درباره اینکه چگونه می‌توان میثم تمار را معرفی کرد، ضمن خواندن شعری با این مضمون «او که در عصر سکوت، یا علی گفت و سرش بر سر دار رفت» گفت: در دوره‌ای از زمان که کسی جرأت دفاع از حضرت علی (ع) را نداشت، میثم تمار بدون توجه به خطراتی که جانش را تهدید می‌کرد، نام مولایش امام علی (ع) را به زبان می‌آورد و فضائلش را بیان می‌کرد و حقیقت را به مردم افشاگری می‌کرد.
وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: از همان پیدایش اسلام، رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (ع) برای اینکه در جامعه، حق را اقامه کنند و حقیقت اسلام عزیز را به گوش تمام مردم برسانند، همیشه تعدادی از افراد صالح، فقیه و اثرگذار را به پرورش می‌دادند که اینها در جای جای زمان و مکان خود، حق را به دیگران برسانند و روشنگری کنند.
این کارشناس دینی ادامه داد: گاهی هم به انتخاب ائمه (ع) افرادی انتخاب می‌شدند تا زمینه برای بیان حق و حقیقت آماده شود. وقتی اهل بیت (ع) می‌دیدند که شخصی زمینه وجودی و ظرفیت مناسب برای این مأموریت مهم را دارند، تحت تعلیم و تربیت خودشان قرار می‌دادند تا در مواقع احتیاج به یاری اسلام بشتابند. از جمله میثم تمار که امام علی (ع) او را از زنی خرید و آزاد کرد و ظاهراً عرب هم نبود. میثم تحت تربیت امام علی (ع) قرار گرفت و به یکی از افراد خاص و اصحاب اسرار امیرالمؤنین تبدیل شد.

* ویژگی‌های بارز «میثم تمار»

نوبختی همچنین به بیان ویژگی‌های بارز میثم تمار پرداخت و گفت: در عصری که همه سکوت کرده و عافیت‌طلب شده بودند و سر در گریبان داشتند، میثم با درایت و شجاعت به روشنگری و دفاع از حق می‌پرداخت و باکی از اینکه چه بر سرش بیاید، نداشت؛ چون سعادت خودش را در پیروی از حضرت علی (ع) و خاندان گرامی و پاک رسول خدا (ص) می‌دانست.
وی همچنین با تأکید به این موضوع مهم که میثم سرباز راستین ولایت بود، اظهار کرد: افرادی چون میثم تمار سربازان پاک باخته بودند. یعنی همه دارایی‌های خود را در طبق اخلاص گذاشته بودند تا از ولایت و حریم اسلام دفاع کنند. این بزرگواران به حق رسیده بودند و چیزی نمی‌توانست آنها را از حق بگیرند، و باید تأکید کرد که آنها حق را در راه و روش رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (ع) می‌دیدند.

* آثار فعالیت‌های میثم تمار

این کارشناس دینی همچنین به بررسی آثار فعالیت‌های حق‌جویانه و افشاگرانه میثم تمار اشاره و بیان کرد: تحقیقات بسیاری شده تا آثار فعالیت‌های میثم در زمان امام علی (ع) و بعد در زمان امام حسین (ع) مورد بررسی قرار بگیرد. اینکه در زمان مولی‌الموحدین علی (ع)، میثم چگونه روشنگری می‌کرد، موردی است که بارها بیان شده و در حقیقت فعالیت‌هایی او و یاران او باعث شد تا اسلام از مسیر اصلی خود منحرف و عقاید منافقان بر آخرین دین الهی تحمیل نشود. کیفیت فعالیت‌های تمار، جایگاه بلند وی را نشان می‌دهد.
وی افزود: برای میثم تمار انجام وظیفه و مسئولیت مهم بود و نه اینکه در آینده چه اتفاقی برای او خواهد افتاد. او برای دفاع از ولایت پیش‌قدم بود و آگاهی از اینکه به فجیع‌ترین شکل ممکن به شهادت خواهد رسید، تأثیری در نوع مبارزاتش نداشت. امام علی (ع) در یک دیدار به میثم نحوه شهادت او را که از رسول خدا (ص) شنیده بود، بیان کرد. وقتی امام علی (ع) با شاگرد برجسته مکتب خودش خبر می‌دهد که چگونه به شهادت خواهد رسید، اینکه دست‌ها و پاهایش و زبانش توسط ابن زیاد قطع و بریده خواهد شد، و بر درخت نخلی به دار آویخته خواهد شد، بعد از بیان جریان امام علی (ع) می‌پرسد که چه حالی داری؟ و میثم در جواب می‌گوید: «صبر می‌کنم و اینها در راه خدا سهل است» این موضوع روح بلند میثم را نشان می‌دهد که در دفاع از ولایت حتی از کشته شدن باک ندارد.

* میثم تمار و جریان عاشورا

این واعظ مجالس دینی ادامه داد: مثیم به دلیل پرورش در مکتب امام علی (ع) و اسراری که از مولایش داشت، بسیاری از وقایع مربوط به خاندان اهل بیت (ع) را می‌دانست و چون وقایع منتهی به عاشورا را می‌دانست، قبل از شهادتش به مکه و بعد به مدینه رفت. برای جویا شدن از احوال امام حسین (ع) با ام سلمه در مدینه دیدار و گفت‌وگو می‌کند. امام حسین (ع) در آن زمان در شهر نبودند و بدون دیدار حضرت به کوفه بازمی‌گردد و اینطور به ذهن می‌آید که شهادت میثم در کوفه، پیش‌قراول کاروان شهدای کربلاست. چون چند روز قبل از ورود به کربلا شهید می‌شود.
وی تصریح می‌کند: وقتی که میثم به مدینه می‌رود، در دیدار با ام سلمه، به ایشان می‌گوید که «سلام من را به حسین برسان» و ادامه داد که «با حسین در پیشگاه خدا ملاقات خواهیم کرد» که این موضوع اثبات می‌کند که میثم می‌توانست از آینده خبر دهد و می‌دانست که پیش از امامش به شهادت خواهد رسید و همین‌گونه هم شد و طبق تاریخ این سرباز راستین امامت حدود 10 روز پیش از ورود کاروان اهل بیت (ع) به کربلا و به دستور ابن زیاد و با کیفیتی که امام علی (ع) به او بیان کرده بود، به شهادت رسید.

* برای ولایت سربازانی مثل میثم بسیارند

وی با بیان اینکه تاریخ اسلام، شاهد حضور و فعالیت سربازانی مانند میثم تمار برای رسول خدا (ص) و امام معصوم (ع) است، گفت: اصحابی مانند ابوذر غفاری برای رسول خدا (ص) که رشادت‌هایشان باعث تشویق بسیاری در دفاع از پیامبر اسلام (ص) بود. همچنین امام علی (ع) نیز یارانی مانند حجر بن عدی که به دست اعوان و انصار معاویه به شهادت می‌رسد، اویس قرنی که رسول خدا (ص) را ندید ولی از یاران امام علی (ع) شد و در یکی از جنگ‌ها با معاویه به شهادت رسید و اسبق بن نوباته که او آخرین تعلیمات را قبل از شهادت امام علی (ع) دریافت کرد، داشت. و بعد هم تمامی امامان معصوم شیعه یارانی داشتندکه میثم‌وار به دفاع از ولایت و امامت می‌پرداختند.
نوبختی ادامه داد: زندگی این عاشقان سینه چاک ولایت باید مطالعه بیشتر و تبدیل به فرهنگ شود. آنها باید به عنوان الگوهایی که جانفشانی کردند و از خود گذشتند و به درجات خوبی از تقوی، زهد و بصیرت رسیدند، معرفی شوند. اگر در جامعه، جایگاه این افراد تبلیغ شود، آنها الگوی مردم و در تحقق آرمان‌های مقدس نظام اسلامی اثرگذار خواهند بود.

* همچون میثم، باید تحت لوای ولایت بود

نوبختی در پاسخ به این سؤال که باید کدام صفت و رفتار میثم تمار را سرلوحه قرار داد، گفت: امام علی (ع) به کمیل می‌فرماید: «یا کمیل لاتأخذ الا عنا تکن منا»؛ «کمیل معارفت‌ را نگیر مگر از ما اهل بیت». این معارف شامل مسائل اعتقادی، اجتماعی، اقتصادی و در کل راه و روش زندگی می‌شود. امام علی (ع) می فرماید که ابن علوم را بگیرید و جامعه عمل بپوشانید تا از اهل بیت (ع) شوید. بنابراین این مهم است که هم و غم انسان این باشد که اتصال و ارتباط با خاندان رسول الله داشته باشد.
وی تصریح کرد: مثلاً وقتی امام علی (ع) خبر شهادت میثم را به او می‌دهد و میثم می‌گوید که من صبر می‌کنم، امام می‌فرماید که فردای قیامت با ما هستی. و این مهم است که انسان راهی را در پیش بگیرد که جزو اهل بیت (ع) شود. خصوصیات بارز میثم، سلمان و اباذر اینچنین است که تحت لوای اهل بیت (ع) بودن را به چیزی نمی‌دادند.
نوبختی با بیان اینکه باید در این زمانه تلاشمان این باشد که یار امام زمان (عج) باشیم، اظهار کرد: در روز عاشورا، هنگامیکه یکی از اصحاب به زمین می‌افتاد و امام حسین (ع) به بالای سرشان می‌رفت، از امام زمان خود می‌پرسیدند که آیا از ما راضی شدی؟ این عمل جایگاه رضایت ولی و امام را نشان می‌دهد که باید با رفتار مؤمنین حاصل شود.
این کارشناس دینی ادامه داد: در زمان ما ارتباط با امام و ولی زمان با نایب عامش یعنی ولی فقیه است. اگر ما تبعیت از ولی فقیه داشته باشیم و از ولی امر مسلمین جهان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اطاعت کنیم، می‌توانیم با امام زمان (عج) پیوند داشته باشیم.

* میثم تمار، چراغی برای هدایت مردم است

وی همچنین در این خصوص که چه عاملی باعث می‌شود شخصی مثل میثم به این درجه از کمال انسانی دست یابد، گفت: این افراد علاوه بر اینکه از ظرفیت وجودی برخوردار بودند، از امام زمان خود تبعیت محض داشتند. اینها البته نیازمند مقدماتی از جمله دوری از هوا و هوس و تبعیت نکردن از شیطان‌های انسی و جنی است که با رعایت آنها می‌توان به کمال و سعادت رسید.
حجت‌الاسلام نوبختی همچنین در خصوص ثمرهای دلیری میثم در راه دفاع از ولایت در طول تاریخ گفت: ما در آسمان ستاره‌های اصلی و فرعی داریم که دست در دست عهم می‌دهند تا انسان در نیمه شب راه را گم نکند. امثال میثم هم چون بزرگوارانی هستند، که در ظلمت‌کده دنیا، همانند ستاره‌های راهنما هستند تا انسان‌ها در ظلمت‌هایی که ایجاد می‌شود، راه را گم نکنند. همینکه سیره‌شان در تاریخ باقی مانده و نسل به نسل بیان می‌شود، عاملی برای هدایت بشریت هستند. در حال حاضر هم مقبره میثم تمار در کوفه، همانند مقبره حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری که از یاران امام هادی بود، ملجاء و پناه برای مؤمنین هستند. سیره‌ و شخصیت این بزرگان، به خاطر داشتن روح بلند دستگیر مؤمنان هستند و با یادی که در تاریخ از خود به جای گذاشته‌اند، مردم ار روشنگری و هدایت می‌کنند.

 منبع : سایت وعده صادق

/ 2 نظر / 48 بازدید
محمد

انشائ الله میثم رهبر و امام زمانمان باشیم

ب

سلام بر شما ضمن ابراز ارادت بسیار فراوان به مقام معظم رهبری عرض می کنم از واژه ی پیوند اگر بگذریم چون تنها معنای اتصال و تبعیت سیاسی از آن حاصل می شود به حضور شما عرض می کنم امام به این جهت گیری سیاسی عباد نگاه نمی کند. اگر عبدی عامل باشد و خلوص عمل داشته باشند تا مرز رویت و ملاقات مورد توجه قرار می گیرد. خلق را در ارتباط با امام عج به عمل و خلوص دعوت باید کرد.